Derfor er dine tekster vigtige i webshoppen
Det er ikke alle, der er tilhængere af tekst som en større del af designet på deres hjemmeside eller i deres webshop. Mange er af den mening, at det netop forstyrrer designet, som ikke får et ’rent’ look, fordi teksten er til stede og fylder.
Men teksten er vigtig for din webshop eller hjemmeside. Vi forklarer hvorfor herunder.
Tekst er fundamentalt for SEO
Hvis du arbejder med en webshop eller en hjemmeside på mere en hobbyplan, har du med stor sandsynlighed interesse i, at den bliver fundet og set af andre mennesker.
I den forbindelse bruger man søgemaskineoptimering som en metode, der sikrer, at man bliver fundet, når brugeren søger efter specifikke ting i søgemaskiner som Google. Her indtaster brugeren søgeord som ”nye hvide Nike sko” eller ”Herrefrisør i Odense”, hvorefter Google præsenterer de bedste match. De bedste match er bestem ud fra en hjemmeside kvalitet, dens indhold og de links, der peger på den. Indholdet er dog nødt til at forsyne Google med informationer om, hvad siden handler om – og derfor er tekst essentielt.
Teksten forklarer nemlig, hvad den pågældende side handler om og hvilke ord, der er mest relevante. Google læser HTML og på den måde er teksten nødt til at forsyne maskinen med den semantik, som skal afkodes – og det er vel at mærke i skriftlig form.
Tekst er medvirkende til konverteringer
Teksten skal ikke kun bruges som et værktøj til SEO. Den skal også virke på dine brugere, så den hjælper dem med at træffe en beslutning om at købe et produkt eller rette henvendelse for en serviceydelse. Når en burger gør dette, kalder man det en konvertering – altså en situation, hvor brugeren udfører et mål, du har opsat. Teksten spiller her en vigtig rolle, fordi den guider din bruger og opfordrer til handling. ”Køb her”, ”Bestil nu”, ”Få dine 50% rabat” og meget mere er eksempler på opfordringer, som kan hjælpe med at få kunden til at trykke på de vigtige knapper.
Det kan være en kunst i sig selv at formulerer sig overbevisende og skabe disse handlinger, og der kræver som regel, man kan skrive godt og lokke sin bruger til en handling. Ønsker du at blive bedre til at udforme denne slags tekster og formuleringer, kan du tilmelde dig et skrivekursus. Her vil du lære, hvordan du formidler dig bedst muligt, lære om målgrupper, argumentationsteknikker og meget mere.
Tekst sikrer de rette informationer
En sidste god grund til at have tekst på din hjemmeside eller i din webshop er, at det forsyner med information. Disse er vigtige, da de fortæller om dine kategorier og produkter.
Teksten skal ikke være der blot for at fylde, men kan også bruges på en måde, så designet ikke ’lider’ under den. F.eks. kan man bruge punktform, bruge fold-ud-funktion med tekst i kasser eller på anden vis tænke mere i design, når man indarbejder teksten på sit website. Det sikrer at tekst og design går hånd i hånd, samtidig med at brugeren – og dertil også søgemaskinerne – kan finde ud af, hvad det hele handler om.