Grafik er flot, men tekster er uundværlige
Lad os med det samme blive enige om, at en god hjemmeside eller webshop består af BÅDE flot grafik og gode tekster. Sammen opstår der synergi, som er med til at få en kunde til at tage kontakt eller købe et produkt.
Så hvorfor overhovedet stille elementerne tekst og grafik overfor hinanden på den måde? Jo, årsagen skal findes i, at der ofte synes at være en prioritering, hvor man finder en større værdi i det visuelle produkt end de skrevne ord. Det i sig selv kan være en smule paradoksalt, når man tænker på, at søgemaskiner som Google læser HTML og altså ikke kan gennemskue et billede – medmindre du har udfyldt en alternativ-tekst, som er en beskrivelse af, hvad billedet forestiller. Hjemmesider er med andre ord bygget op omkring tekst og semantik, men det får jo ikke nødvendigvis din bruger til at købe noget. Her tæller mere klassisk marketing som flotte reklamebilleder nemlig, hvilket kan være forklaringen på, at mange går betydeligt mere op i design end indhold.
Teksterne er dog ikke bare vigtige for den semantik-tydende søgemaskine (og dermed også hele SEO-arbejdet), men også for at overbevise brugeren og fremtving en handling.
Mange hjemmesider eller webshops har nemlig omtrent det samme billedmateriale. Produkterne ser ens ud, og prisen varierer måske heller ikke voldsomt. Her er det, at din tekst bliver meget værdifuld!
En god overskrift, argumenter der følger hele købsrejsen, gode levende beskrivelser og stærke handlingsopfordringer kan dermed gøre forskellen på, om du får kunden eller om konkurrenten gør!
Du skal derfor huske at prioritere dit indhold mindst lige så højt som din grafiske profil – og huske at tonen i dit brand også kommer fra ord. Få tekster til din hjemmeside her.
Som en bonus kan du naturligvis også vælge at kombinere ord og billeder i en video! Her kan et godt speak, gode bulletpoints-lignende tekstmarkeringer og flotte visuelle virkemidler drive salget helt i mål. Særligt når der er tale om komplekse produkter, som kræver mere engagement, er video et godt medium. Det skyldes ikke mindst, at menneske lettere forstår budskabet, når de både ser og hører. Det gode manus – altså teksten – vil dog være en drivfaktor i videoen, så sørg for at få styr på det med professionel tekstproduktion.